torsdag 2 januari 2014

Morgonstund med trycksvärta

Semestertider så kan man ägna sig åt långa, lata frukostar.

De här mellandagarna är ju perfekta såna.
Levande ljus, en stor kanna kaffe,
de vanliga hårda äggmackorna m kaviar
och så en tidning.

tidningssamlare på köksväggen

Ja det kanske låter trist med två personer som sitter och
glor i var sin tidning på morgonen, men vi har en levande
diskussion om vad vi läser.

Imorse var den något annorlunda.

Husse gick ut och hämtade morgontidningen. Den tidning
som vi läst i över tjugo år och nu fortsätter att prenumerera
på. "Gresa-bladet", som vi kallar det. Skämtsamt Gris-bladet,
den tunna tidning med info från de små byarna runtikring.
Och lite nytt från omvärlden. Inte allt för stort...
Man brukar säga att alla ska nån gång få va med i gresa-bladet...

I alla fall...
Husse knatade upp till brevlådan vid vägen, med Lilleman duktigt
väntande vid grinden, och så kom dom in och åt frukost.

Efter en liten stund sa husse:
Jamenva... det står samma saker i dag, som igår! Det här läste jag ju igår.
Eller i måndags egentligen... Kan dom inte skriva nåt annat?

Jag hummar medkännande, och fortsätter med min gamla Lantliv,..
jo jag läser dom om och om igen, denna var från maj-06...

Efter en liten stund så fortsätter han: Men nu blir jag sur! Det här 
har jag också läst!

Oj oj, då, säger jag, och skakar på huvudet. Det är ju trist...

Fortfarande medkännande, men vad göra åt saken?

Så kollar han på framsidan på gresa-bladet.

Harklar sig generat och säger: kanske jag skulle ta
dagens tidning istället?

Dagens tidning låg kvar på skåpet i hallen, det var måndagens
tidning som låg kvar på matbordet som han "återläst".
Återvinning på hög nivå, hahahahaha!

Dagens färska tidning innehöll lite nytt... 
Och vi fick oss ett gott skratt.

Idag ska vi träffa en av sönerna och äta lunch, det blir roligt.
Och så blir det nog en shoppingtur till Jönköping.
Min stektermometer har gett upp andan, och jag behöver en ny.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag läser ifatt lite här hos dej och inser att ni gjort en rätt häftig resa med ert boende! Så skönt att man kan ändra sej, men att ändå prova på sina drömmar.

    Själv har jag ju flyttat tre ggr på 2 år och det känns rätt maffigt, men jag känner mej märkligt i hamn, även om det inte riktig var så jag trodde drömmen såg ut. Mina drömmars torp är ändå kvar som det alltid varit och det känns skönt!

    Nu önskar jag dej en riktigt god fortsättning på nya året på er fina gård!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  2. Så mysiga frukostar ni tycks ha! Det där med en tunn morgontidning känner jag igen, man vet inte varför man betalar för den. Vi har börjat med att ha den periodvis när vi får den till lite lägre pris, uträknad måste man ju vara...
    Så mysigt med en shoppingtur till Jönköping, Det var ju "vår" stad i många, många år, nu känns den alldeles för stor för oss när vi hälsar på barnen. Lantlollisar som vi har blivit!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Ha ha vad tossigt det kan bli.
    God fortsättning kära du.
    Hoppas ni hade en fin dag med sönerna.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera