fredag 31 januari 2014

Passivhus i all ära...

Tekniknörd och kontrollfreak som jag är,
så är såna där appar som håller kollen
nåt jag uppskattar.

Jag har bla en app som tillhör en liten elmätare.
Den kan man kolla varje enskild apparats
elförbrukning... via Wi-Fi...

Ja jösses ja, tänk, hur överlevde vi förr?
Innan det här fanns?

Jag har roat (eller vad säger man? inte är det väl kul, inte?)
med att jämföra elektricietsanvändandet.

Lägenheten i Grundsund, på ön, är nu sista dagen idag.
Nu har mina telia-mail-adresser stängts 
(visst borde de stänga dom inatt/imorgon? vi betalar ju idag,
den 31e/sista i månaden)


Den 27e i denna månaden, då såg vår elförbrukning ut så här.
PÅ ÖN!!! i en lägenhet som ingen bor i!
Passivhus--- ekonomiskt?---Miljövänligt?

De här spikarna var femte timma är antagligen
varmvattenberedaren som går igång.
Kyl/frys är ju avstängt så...det är alltså bara
själva värmen i en tom lägenhet...

Det betyder att vi får betala sisådär femtonhundra kronor
för elen i januari i en lägenhet som vi inte bor i,,,
Men från och med i morgon så är det en saga blott...
Hej då ön...



Som jämförelse så kan jag visa hur det ser ut under samma dag på gården.
Spikarna i elen här är kaffebryggare, varmvattenberedare,
ugn (spisen går på gas) , tvättmaskin o tumlare, dator, TV, 
belysning, fläktar till pelletskaminen.
Så har vi värme i den fristående tvättstugan,
och en toa på övervåningen. 
Och värmekablar till vattnet på tre ställen...
och så lyxig belysning ute morgon o kväll...

Att det drar mindre el fr 9-18 beror på 
att vi kör pelletskaminen istället för
luftvärmepumpen....



Jo visst kostar pellets också.
Men oj så himla gött o varmt vi har det nu.
På natten, då vi vill ha det svalt, ja då
får luftvärmepumpen stå o jobba lite...

Har ni koll på er el-förbrukning?


5 kommentarer:

  1. Så surt att behöva betala el för något man inte haft ett jota nytta av:( Om man slapp den förbaskade energiskatten så skulle man ju kunna ha det hur gott och varmt som helst, nu går nog många och fryser i sina gamla (och nya) hus. Vi gör det för veden är slut! Usch ja, nu längtar jag riktigt efter sommar och värme, jag ska inte klaga när det blir +30 grader. Gör det det förresten? Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Du är ju så härlig... Ja vad gjorde du förr haha (gäller väl alla i och för sig)
    Men en sådan app har jag nog aldrig tänkt på!!! Men sant, trodde nog inte att lght skulle stå å dra så! Hmmm så miljövänligt! Nope jag har inte koll på våran men det är väl några tusen nu på vinter halvåret, det vet jag iaf men inte de där kW timmarna...
    Jag duschar gärna skållhett, och Wiggo likaså! Men vi är duktiga på att stänga av under tiden! Min man duschar på typ 3 min så då kan ju jag ta hans "del" eller hur?! Smart tycker jag!!!
    Här blir det film m Wiggo, mannen tog ett extra jobbpass! Vi ska se "hur många kramar finns det i världen"
    Och lite godis på det!
    Och du helger med att bara vara de är sköna dom med!
    Steppa lugnt
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  3. Åh fy tusan, vad trist! Nu förstår jag vad du pratade för ett tag sedan. Vad glad jag är att värmen ingår i vår hyra.. vi betalar bara hushållsel som brukar ligga på 350-400:- i månaden.. annat blir det väl sen, hehe ;-) Men hörru nu får ni fira att ni är av med lägenheten! kram!

    SvaraRadera
  4. Oj kan det bli så pass dyrt med el när lägenheten inte används och jag som trodde det skulle vara billigt med såna hus/lägenheter.... Har aldrig testat nån sån app men vore lite kul att se....eller inte ;)
    Här blir det att jobba hela helgen så snart är det dags att gå och krama kudden.
    Ha nu en skön helg och njut av att kunna släppa lägenheten fullt ut.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Alla människors personligheter och kunskaper behövs ju i ett företag, för att det ska fungera bra. Dick har det maskulina och jag har det feminina i inredningen och du skulle bringa lite ordning.
    Vi behöver dig;)
    Kram Anette

    SvaraRadera