tisdag 4 mars 2014

Tänk så fel man kan ha....

I går tog jag mod (?) till mig och ringde och fick komma till vårdcentralen. För att ta tag i min yrsel/svimningskänsla och allmänna icke-måbra-känsla... plus lite annat smått o gott i krämp-väg....

Hoppsan, det var bara att hoppa in i duschen och dra iväg, fick tid nästan omgående... Och så togs EKG o blodtryck.  Och en hel dröse med blodprover...

Jag trodde ju att jag hade lågt blodtryck, det var det som orsakade mina "anfall".
Ack så jag bedrog mig.
Det var på gränsen till högt (nästan lika som innan jag gick ner i vikt)...
Nu är ju blodtryck känsligt för stress o sånt, så visst kan det vara orsaken till att det var så högt. Men det tål att kollas framöver. Kanske beror min huvudvärk på detta...
Nu tänker jag ta det lilla lugna med träning tills alla provsvar är klara. En skogs-prommis med Lilleman är lagom..

Men har jag nu gått upp i vikt nu igen då? Näe, jag ligger inom gränsen för vad jag sagt att jag "har att spela på". Jag har alltså satt en minsta och en högsta vikt. Och där emellan håller jag mig.

Visst är det svårare ibland, det ska jag erkänna. Man är ju sån att man gärna vill "mysa till det". Och visst innebär mys att man ska äta/dricka? Nåt i alla fall... visst är det så? Kanske att krypa ihop under en filt och läsa en bok,,, det är mys... men oftast så innebär det att äta och/eller dricka.

Då gäller det att man tänker lite på vad man ska mysa med... och hur mycket. Vi myser med:

Några TUC-kex med brie och fikonmarmelad--- det är en höjdare det... eller
Go-kaffe...(varm lättmjölk o espresso).... eller
Tonfiskröra (avrunnen lättcremefräsh, lättmajo, Herbamarekrydda och rödlök) på rostat surdegsbröd...

Husse gjorde nåt himlans gott i söndags.
Torskrygg med mos och baconlindad sparris. Till det så har vi den utomordentligt goda pepparrotssåsen som vi köper i burk på Ikea. Och sallad med avocado o rödlök.

Det är också mys... även om pepparrot har en tendens att mysa lite väl mycket i näsan, tycker jag...hehe

5 kommentarer:

  1. Ojsan! Så du bidde helt enkelt yr för att blodet pumpade runt för fort då? Där ser man! Bra att du har fått det kollat och tagit provet osv. Skogspromenader måste ju vara en av de bästa mediciner som finns! Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att du fick tid omedelbart! Och skönt att du nu också vet vad det är... Även om du väntar på provsvar!
    Skogen och naturen måste väl ändå vara rogivande (säger jag som inte gillar skogspromenader)
    Men man kan såklart komma t fina platser med bilen också... Jag fyller i April under påsken så det hade varit kul att åka då men när man inte vet vilka lag som går vidare i slutspelet så känns det ju inte lika roligt att åka! Fast vem vet ett NY lag kanske går vidare då får vi tänka om... Packa väskorna fort som bara den!
    Ta det nu lugnt och lyssna på kroppen!
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  3. Hopplahejsan! Men det var ju jättebra att du kom iväg och fick testat det. Och jag tror ju också (som jag skrivit tidigare) på dom här vanliga promenaderna och dom kan man ju moderera efter hur man känner sig. Skonsamma är dom också. Bra att du fick göra prover också, så hoppas vi att dom är bra och sen kan du ta itu med "trycket". Så duktig du är som håller din vikt! Då går det lättare att ta dom där promenaderna.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Så bra att du kom iväg till vårdcentralen. Det finns ju så mycket bra träning utan att göra sig helt slut på ett gym. Nu ska du ju bli trädgårdsmästare och det är ju bra träning bara det. Alldeles för sent så svarade jag dig nu, vi var på Östergården i kväll och vi såg inte dig. De hade skapat samma gamla stil som de hade i ladugården och det är värt ett besök dit.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Kikar in och önskar dig en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera