tisdag 11 oktober 2016

En hund med ett uppdrag

 Nu är det slut på sötebrödsdagarna, nu är Lilleman en jobb-hund.

Det är lite svårt att få upp honom tidigt på morgonen,
när man ska åka på jobb efter en lång, ledig helg.
trött kille i mammas säng
I morse var det extra svårt.
05.00 är lite tidigt, tycker Lilleman.

Det är tisdag, och det betyder att igår var
en extra ledig dag.

Ledig och ledig... vi människor tillbringade
mer än halva dagen på sjukhuset.
Jag skulle göra sån där kläm-ont-men nödvändig
mammografi
och husse skulle göra en undersökning som krävdes
att han skulle sövas.
Ingen rolig dag, men nödvändig som sagt.
Hela måndagen gick åt.


Hur de jobbar? Han och hunden?
De kör en sk Sima. En lastbil med långt släp.
De kan lasta och lossa containrar själva
genom stora armar på släpet.
 Mestadels rör de sig i södra delen av landet,
och utgår oftast från Göteborgs Hamn.

här kör dom in i Göteborgs hamn för att hämta
eller lämna en container
(bild fr iClouds Hitta enheter)

Jag har koll på dom...
ICloud hjälper mig att hitta dom, och 
ibland är det ett utmärkt hjälpmedel om
han har svårt att hitta till en adress.
Då kan jag se precis var han är, och lotsa honom rätt.
Det är otrolig skärpa och man kan zooma in rejält.
Kartorna är faktiskt rätt så uppdaterade, men ibland
så befinner han sig i no-mans-land på kartan.

Och jag vet när han har stannat så jag kan ringa.
Han har visserligen handsfree, självklart!
men man stör inte gärna då han kör,
för trafiken är hemsk.
Och kör man runt med 50 ton så gäller det att man är med...

Om han känner sig övervakad?
Tror nog att han tycker att fördelarna överväger.
Jag kan t o m se ifall han behöver ladda batteriet på iPhone.

otrolig 3D-bild på containers i Göteborgs Hamn.
Man kan t o m se texten.
Satellit-bild från iCloud Hitta enheter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar