söndag 2 januari 2011

Tredje gången gillt...

...heter den sista (?) filmen om Änglagård.
Den var vi och kikade på i onsdags, dvs förra året.
På Saga-biografen i Tidaholm. En härlig gammal biograf, som är som de gamla biografer man minns från barndomens matinéer med Slaghöken och Tarzan.


Biografen är trevlig, stolarna lagom bekväma, dock inte mjuka, röda stolar klädda i röd manchestersammet. Ljudet är ultramodernt THX-ljud, som gör att det är extra roligt att se filmer med specialeffekter.


Filmen då? Jo den var väl bra. Väl... mest för att den är inspelad här hemmavid.


Inom en mil finns lanthandeln, belägen i Vistorp en liten bit utanför Sandhem. Lanthandeln var i full gång då vi flyttade hit, men stängde sedan.
En liten bit därifrån brukade mina hästar gå på sommarbete, för att de skulle få träffa andra mammor med föl. Så vi passerar precis förbi....

Det underbara vackra, vita huset som blir nya Änglagård, ligger några km härifrån fågelvägen. Om vi cyklar genvägen till affärn i Sandhem (händer typ aldrig) så är det på vägen...

Sandhems samhällsförening har en hemsida och ni kan se fina, gamla bilder här och här på Grimstorps Egendom som nya Änglagård heter i verkligheten. Det gamla Änglagård brann ju ner i förra filmen. Det är den gamla som syns på affischen.

Annars är det filmat på det lilla flygfältet i Timmele och byn Yxared existerar bara i Änglagårds värld. Rätta mig om jag har fel...

Filmen blir lite av en feel-good film med vackra sommarbilder och ett gott slut. De två timmarna gick fort och vi åkte hemåt i snön. Skogsvägen ser helt fantastisk ut i mörkret, träden var som trollgubbar med massor av snö på grenarna.

Hemma har snön format sig som en ros runt en av ridbanans lyktor.

7 kommentarer:

  1. Å har du sett den filmen,skulle också vilja gå och se den.
    Kram o ha en fin dag.
    ninni

    SvaraRadera
  2. Den kommer jag oxå att se även fast det var varit dåliga recensioner, vad roligt att den är från era hemtrakter, idag slog städdilen till, ljuset flödade och jag var så trött på alla julsaker, ha en skön kväller, kramen

    SvaraRadera
  3. Fina vackra trakter som är värt både ett och två besök igen.....

    SvaraRadera
  4. Tänk du vad nostalgiska vi blivit.. beror det på åldern eller på att det är nytt år:).. läste nyss din kommentar hos Maja husmorsskolan.. japp vi har och hade björntråd.. och jaa då jag har dessa svarta nålbrev..och även ett sytt nålbrev.. med filtinnerdel.. och hur gammal är inte jag då!!.. nää nu får jag gamla människan gå och lägga mej..jobbar i morn börjar 6.30.. och jag har vänt på dygnet så det blir inte lätt..
    kram..Pia

    SvaraRadera
  5. Spännande att det är från Era hemtrakter!!!

    Ha det gott du fina;o)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Åh vad mysigt med bio. Vi såg tvåan på TV nu underjul. Vill gärna se den nya också.
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Men vilken charmig biograf ni verkar ha! *avis*

    SvaraRadera